tirsdag 26. oktober 2010

En fotgjengers historie!

I dag tenkte jeg i grunnen at jeg skulle gå meg en tur til Heimdal sentrum for å gjøre unna noen ærend. Tar fem minutt og gå, og dessuten var været nydelig, så da lot jeg bilen stå, til fordel for å fylle lungene med herlig høstluft. Som sagt så gjort.....

Det som imidlertid skjer når jeg kommer til sentrum, er at jeg må over et gangfelt. Jeg trykte på knappen for grønn mann, og ble overrasket over akutt respons fra lysstolpen. Og da går jeg selvfølgelig ut i gangfeltet. Det som skjer samtidig er at en bilist også har grønt fra sin kant, kommer mot meg for å krysse vegen der jeg var på tur over. HAN hadde IKKE tenkt å stoppe i allefall!!!! Tror ikke det skilte mer enn fem cm mellom mine knær og støtfangeren på bila!! Han, en mann på rundt 60 år eller så, var tydeligvis ikke så blid. Han satt og kjefta for seg selv inni bila, mens han sendte meg lite pene blikk.... Jeg pekte på den grønne mannen og ropte tilbake, helt skjelven. Etterpå, når han hadde kjørt kom adrenalinet skyllende over meg. Jeg ble redd og sint om hverandre og tenkte at jeg like gjerne kunne blitt frakta bort i ambulanse i dag..... Men skjebnen ville det vel annerledes, og det er jeg glad for!

Dagene foran oss kan fort få annet utfall enn det vi tenker, tror og planlegger. Det i hvertfall kjempeviktig å passe på vikeplikten sin, og som bilist er det jo nok å passe når man er ute å kjører. Det er om å gjøre å holde øynene på vegen og full fokus! Det skjer fort når ulykken først er ute!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar