tirsdag 24. november 2009

Eksistensielle spørsmål fra en barnemunn!

Det slår meg oftere og oftere hvor dypt et barnesinn kan bli. Å svaret på spørsmålene som kommer om livet og døden, og hva som skjer etterpå kan bli dryge for en mor som til slutt ikke klarer å stille opp mot frasen "Koffor det da?" Jeg har som prinsipp å gi sanne svar på det som min sønn spør meg om, ikke unngå sannheten fordi det er ubehagelig å snakke om. Slik hadde vi altså nok en samtale om døden idag. Makabert vil mange kanskje si, men barnas nysjerrighet og viljen til å vite er ganske genuin. Jeg forklarte så godt jeg kunne om Mufasa og Simba, far og sønn i filmen om "Løvenes konge". Metaforen om livets sirkel ble utgangspunktet mitt for meg for å kunne forklare på en forståelig måte det som skjer nå vi fødes, dør, og kanskje gjenfødes. Samtalen havnet innpå det faktum at alle mennesker i hele verden, individuellt eller gjennom religion, har forskjellig tro, riter og skikker. Julian lurte på om det var skjelettene bare som lå i jorda etter oss...og om hvis vi lå med lukkede øyne så kunne vi jo ikke se noe hjemme hos gud...... Jeg forklarte at "av jord er vi kommet, til jord skal vi bli og av jorden skal vi gjenoppstå". Dette repeterte jeg tre ganger før Julian kikket alvorlig på meg å sa; Å nooo forstår æ; det betyr at vi ska stå opp igjen det!!!!" Så barna fornekter ikke, men godtar og forstår de svarene de får på en helt utrolig konkret måte. Etter slike samtaler med Julian blir jeg sittende igjen med en matt følelse over hvor store tanker som foregår i et lite hode mange ganger... og jeg priser meg lykkelig hver gang jeg kan klare å gi et noen lunde tilfredsstillende svar!!!!!!

På en annen side; Det kunne vært værre.... Jeg KUNNE ha måttet fortelle om blomsten og bia..........

Ha en fin dag!

Klems Anna Marie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar